Revelatia diesel. Toata lumea alearga dupa motoarele hranite cu motorina. Elogiile aduse noii generatii de diesel nu contenesc, vanzarile arata ca soferi de pe toate continentele s-au lasat sedusi de TDI-uri si Cdi-uri, si chiar aceasta pagina a gazduit nenumarate calitati ale acestora. Consumul este principalul argument, dar sa nu uitam ca pretul unui diesel este mai mare.
Si nu intotdeauna banii platiti in plus vor fi recuperati din economiile facute la pompa
De cate ori nu ne-am gandit la varianta unui motor diesel pentru viitoarea masina? Argumentele legate de costuri sunt astazi mai importante ca oricand, in conditiile cresterii preturilor la benzina. Si cum argumentele pro sunt din ce in ce mai multe, efectul psihologic al posibilitatii de a cheltui mai putin pe combustibil intervine decisiv.
Un consum mai mic cu 2, 3 sau chiar 4 litri la fiecare suta de kilometri parcursi inseamna tot atatia euro ramasi in buzunarul soferului. Ar mai fi de luat in calcul si pretul mai mic al unui litru de motorina, desi diferenta intre carburantul de tractoare si benzina incepe sa tinda catre zero. Toate calculele ar fi perfecte pana in acest moment.
Dar vine momentul in care trebuie sa platim viitoarea masina ce va avea un economicos motor diesel. Ce constatam la dealer? Pretul e ceva mai mare decat al unui model pe benzina cu o putere similara. Si devine din ce in ce mai mare. De fapt, cu cat motorul diesel este mai performant, cu atat pretul sau creste. Argumentele de factura psihologica merg mai departe.
Banii dati se vor intoarce rapid prin economia la pompa. Nimeni insa nu se mai oboseste sa faca un calcul simplu.
Amortizarea, valabila dupa multi ani
Am luat, pentru a introduce in ecuatia costurilor, doua exemple de automobile vandute pe piata noastra. Renault Clio Symbol este cel mai