Imagini si texte: memoria comunitatii este constituita dintr-o suma de teme si reprezentari pe care istoricul le investigheaza, încercand sa retrezeasca vocile unui trecut ale carui urme sunt înca vizibile, dincolo de tesutul prezentului. Prea putin spectaculos si consumat departe de ochiul mediatic, un astfel de travaliu devine esential în ordinea identificarii mecanismelor gratie carora identitatea autohtona se constituie, în dialogul dintre propria proiectie si receptarea de catre celalalt.
În acest context intelectual, volumele semnate de Laurentiu Vlad (noata red.: vezi caseta alaturata) pot fi privite ca exemplare. Ele ilustreaza valentele unei directii de cercetare si deschid un santier care se cere continuat, la randul sau: între imaginea Romaniei, cum este reflectata în materialele aparute în LIllustration, si analiza, minutioasa, a modului în care prezenta romaneasca este gestionata cu ocazia participarii la expozitiile universale si internationale belgiene, numitorul comun este decelabil în interogarea unor stereotipuri si clisee, a caror difuzare este urmarita cu acribie.
Ecouri romanesti în presa franceza. LIllustration, 1843-1944, prima carte din seria evocata, se plaseaza în descendenta unei directii prezente atat în economia istoriei literare, cat si în cea a istoriei ideilor. Valorificand un întreg patrimoniu de cunoastere, de la A.D. Xenopol si Pompiliu Eliade pana la Alexandru Dutu si Lucian Boia, Laurentiu Vlad alege sa îsi focalizeze eforturile în directia explorarii unui spatiu simbolic prea putin revizitat de cercetatori.
Dincolo de aparenta ariditate istoriografica, volumul de fata schiteaza o istorie a imaginii romanilor, de la momentul glorios al regenerarii nationale pana la revolutia carlista. Montajul din paginile revistei (una dintre sursele autorizate de formare a opiniei publice în mediile burgheze,