Aflat în Israel, ca membru al unei delegaţii oficiale în care reprezenta mediul de afaceri, Victor Florean a fost întrebat de către un demnitar israelian, în timpul prezentărilor protocolare, dacă are vreo legătură cu muzeul Florean. Răspunzînd că este chiar creatorul şi proprietarul acestuia, centrul discuţiei s-a deplasat rapid spre zona culturală, şi o banală întîlnire de afaceri a devenit, firesc, antecamera unui traseu simbolic. Economie şi cultură, afaceri şi bunuri simbolice, capacitatea de a face bani şi disponibilitatea de a-i cheltui pentru construcţii spirituale, iată subiecte inepuizabile, a căror finalitate nu poate fi decît consolidarea participării capitalului privat în actul cultural şi, simultan, decongestionarea culturii care se găseşte încă într-o gravă dependenţă de banii publici. Bani care se cheltuiesc, de cele mai multe ori, cu totul aberant. Însă asemenea acţiuni nu sînt posibile fără implicarea profesioniştilor şi fără întîlnirea concretă, nemijlocită, a omului de afaceri cu omul de cultură, a managerului cu artistul.
Muzeul de Artă Contemporană Florean, din Baia Mare, este de mai mulţi ani o realitate constantă în spaţiul cultural românesc. Dacă omul de afaceri Victor Florean este proprietarul acestei instituţii unice în România şi iniţiatorul unei acţiuni culturale fără precedent, proiectantul şi realizatorul propriu-zis este artistul plastic Mircea Bochiş. Chiar dacă prezenţa sa este puternic acreditată, atît la nivelul organizatoric şi administrativ, cît şi ca participant efectiv în cadrul fiecărei ediţii a simpozionului de sculptură, rolul lui Bochiş în articularea şi în dinamica instituţiei trebuie definit explicit ca unul fundamental. Mai mult decît un simplu consilier de specialitate, mai exact ca un adevărat partener al lui Victor Florean în acest complex şi riscant proiect cultural, Mircea Bochiş asigură permanent