Gradul redus de motorizare din Romania (o masina la 50 de locuitori), precum si diversificarea metodelor de finantare au determinat cresterea vanzarilor de autoturisme noi, in acest an, cu peste 60 la suta fata de anul trecut.
Odata cu aderarea la Uniunea Europena apare un risc deloc neglijabil: masinile second-hand vor avea intrare libera pe piata romaneasca. Aceasta este deocamdata protejata de un text legislativ care interzice importul masinilor care nu indeplinesc normele de poluare Euro 3.
Dar numai pana la 1 ianuarie 2007. In Polonia, unde dupa aderarea de la 1 mai 2004 au fost eliminate barierele in calea masinilor de ocazie, importurile unor asemenea masini a depasit orice asteptari.
Romania se poate apara de invazia masinilor vechi prin introducerea unor taxe prohibitive la inscrierea acestora in circulatie. De asemenea, una din putinele surprize placute legate de momentul aderarii, anuntata ieri, se refera la reducerea taxelor vamale pentru automobilele produse in afara Uniunii Europene, de la 30 la 10%.
Estimarile pentru 2007, an in care Romania ar putea adera la UE, indica o scadere a vanzarilor de autovehicule noi.
Peste doi ani, cererea de autovehicule noi se va diminua in urma eliminarii taxelor de import pentru autovehiculele second-hand, afirma directorul comercial al Automobile Dacia, Jean Michel Sicre.
El a dat exemplul Poloniei, tara in care importurile de autovehicule de ocazie au crescut semnificativ dupa aderarea la Uniunea Europeana, afectand vanzarile de masini noi. „Nu avem motive sa fim optimisti. Anul 2007 ar trebui sa fie o sursa de ingrijorare si sper ca Guvernul va lua masurile necesare pentru ca Romania sa nu devina o noua Polonie", a declarat Sicre.
In Polonia, in primele opt luni ale acestui an au fost importate 1,3 milioane de autovehicule second-hand,