Foto: Dani Rockhoff
Ca un soare stralucea standul nostru la targul de carte nemtesc. Galben, cu o pala de transparent. „Aerisit si prietenos" il descria la fata locului, Patapievici. Doi pasi mai incolo, trei adolescente trintite pe fese, lecturau de zor carti din sacosele uriase, pe care urla rosu Soljenitzyn. La intrarea in pavilionul expozitional astepta coreeanul cu ricsa, exoticul taxi de targ. Multi-culti supradimensionat, alienant si seducator.
Dar, revenind la standul romanesc si parerile despre el. In fiecare an pare a fi o problema de baza, daca acesta e mare sau mic, plasat aproape sau mai departe de intrare, de cafenea, de toalete. Ce culoare are mocheta, cum sunt rafturile, cat de vraiste stau cartile pe ele. Si acum patru ani o directoare AER m-a lamurit cat de „altfel" e standul cand nu-i doar monopol MCC.
Asociatia Editorilor din Romania si Ministerul Culturii si Cultelor, spun initialele. Anul acesta licitatia de stand a castigat-o arhitectul Razvan Luskov, care a „insorit" cartea romaneasca impreuna cu o firma din München.
Highlight au fost Horia-Roman Patapievici si Herta Müller, in discutie despre Securitate si amestecului acesteia in activitatea si viata intelectualilor romani cu vederi antitotalitare. Transanta ca de obicei, Müller a spus: „Eu nu am vrut sa ma gandesc la Securitate in termeni nici religiosi, nici poetici, nici filosofici, pentru ca mi s-a parut ca nu merita. Este un institut, un organ politic".
Autoarea si-a prezentat si noua ei carte „Este sau nu este Ion?", viu exemplu al ceea ce aprecia Patapievici prin „Imi place foarte mult ca au fost implicati in lansari la targ germanii, care au plecat din Romania si care sunt bilingvi si care reusesc sa se integreze in standul nostru si in tesutul cultural german." Acest tesut, evocat de ministrul Culturii, absoarbe in continuare si cu
@N_