- Istoric - nr. 214 / 31 Octombrie, 2005 Avertizandu-si cititorii ca "tema romanitatii si continuitatii romanilor acolo unde sunt astazi, in Europa Centrala, radial in jurul Carpatilor, a solicitat autori de reputatie si autori anonimi, a produs convergente, dar a starnit si controverse aprinse", marii carturari romani reactionand "prompt si vehement, cu multiple argumente impotriva injuriei" si ca polemica din jurul unei "ostile naratiuni si a presupusului ei autor, Simion Dascalul, a strabatut, incepand din secolul XVII, peste trei secole, fiind unul din vectorii culturii romane moderne", autorul isi aroga, cu o modestie nejustificata, doar meritul de a fi facut "o recapitulare" a tentativelor anterioare de a gasi "izvorul strain al imaginii ostile", repunand in circulatie "texte care astazi nu mai sunt frecventate in mod curent", "sondand", doar, "din nou problema" si "avansand supozitii proprii fara a considera ca am gasit toate raspunsurile". In realitate, "toate raspunsurile" se regasesc in formularea limpede si concisa, constituind o premiera in sine, din "Avertisment", ca, avand "si rezonante actuale", "controversa intra in sfera temei «noi si ceilalti», a imagologiei". Ca atare, tipul de "razboi" enuntat dubitativ in titlul lucrarii, "Razboi religios _ razboi de imagine?" ni se releva de la inceput a se incadra in sfera razboiului psihologic, un "razboi" inceput cu secole in urma, dar caruia, prin "virulenta imagologiei", i-au cazut victima recent, cu ocazia "revolutiei" televizate de la Bucuresti, nu numai poporul roman, ci si toti locuitorii de buna credinta ai planetei. Experimentul '89, la care autorul face referiri pe larg in ceea ce numeste "In loc de cuvant inainte", i-a trezit pe romani la realitate, atragandu-le atentia celor care au ochi sa vada si urechi sa auda ca exista "o opinie publica internationala pe care, pana atunci, datorita izolarii