Marcile romanesti s-au plasat pe locul doi anul trecut intr-un clasament dominat de Statele Unite, al firmelor infiintate in regim de franciza, spune Laura Ion, presedinta Asociatiei Retelelor de Franciza din Romania. „Foarte multi romani si-au construit afaceri de succes, apoi au descoperit ca este foarte rentabil sa le dezvolte in sistem de franciza.
Practic, dupa SUA, Romania este pe locul doi in topul surselor de franciza de la noi, urmata de Franta si Italia. Exemple in acest sens sunt Depozitul de calculatoare, Smartree sau Pizzeria Bella Italia din Braila", a declarat Ion, citand un studiu al companiei CHR Consulting.
Piata afacerilor in regim de franciza va inregistra pana la sfarsitul acestui an o crestere cu 35% fata de anul 2004 a companiilor si cu 74% in anul 2007.
Acest lucru va fi posibil atat prin cresterea numarului de noi branduri, cat si prin extinderea celor existente. Zara, Bata, Primo Emporio, Intersport, Fornetti, Germanos, Rompetrol, Kenvelo, sau KFC sunt numai cateva dintre brandurile arhicunoscute ce functioneaza pe piata autohtona gratie sistemului de franciza.
Cifra de afaceri a firmelor care lucreaza in acest sistem de franciza in Romania a depasit anul trecut suma de 730 milioane euro. Potrivit unui studiu efectuat de compania CHR Consulting, pe piata locala au aparut pana in prezent 171 de marci din care 43 sunt de origine autohtona, cu peste 1.000 de unitati teritoriale si aproape 12.000 de angajati.
Domeniile sunt extrem de variate, magazine de imbracaminte, cosmetice, bijuterii, supermarketuri, cafenele, fast-food-uri sau servicii hoteliere.
Secretul succesului acestui gen de afacere are mai multe explicatii. Francizorul, adica titularul marcii si cel care a pus la punct afacerea are posibilitatea sa se dezvolte rapid, cu costuri mai mici. Francizatul, incepe o afa