"In pofida unor indelungate negocieri in cadrul celor de-a doua si a treia analize, nu s-a ajuns la nici un acord, iar acordul s-a rupt in acest moment." Fraza din debutul discursului tinut ieri, 31 octombrie 2005, de catre reprezentantul Fondului Monetar International, poate reprezenta anuntul privind prabusirea Guvernului Tariceanu, daca nu chiar cel privind alegerile anticipate. Si cand spunem aceasta nu ne referim la notele evidente ale momentului:
1) Daca nu ma insel, ruperea acordului cu FMI e o premiera in ultimii 15 ani de tranzitie. Guvernarea CDR, ramasa in istoria postdecembrista drept reper in materie de brambureala economica, nu reusea sa ajunga la incheierea unui nou acord cu FMI. In nici un caz, aceasta guvernare n-a atins performanta de a rupe acordul cu FMI.
2) In ultimele zile, premierul si ministrul de Finante s-au referit la posibilitatea unui esec al negocierilor. N-au facut-o insa de mai mult timp, astfel incat sa pregateasca opinia publica pentru eveniment. Dar, mai ales, n-au adus argumente convingatoare in favoarea tezei ca nu mai avem nevoie de un acord cu FMI.
Astfel ca ruperea acordului n-a aparut romanilor drept urmarea unei decizii a Guvernului Romaniei, ci drept urmarea unui esec de proportii al Guvernului.
Cand vorbim de un anunt privind anticipatele, ne referim la fondul problemei. Altfel spus, la discursul tinut de reprezentantul FMI la conferinta de presa. Apeland la mijloace simple de comunicare, mai putin obisnuite la un economist, reprezentantul FMI a facut un veritabil rechizitoriu al guvernarii de 10 luni a actualei Coalitii.
Esenta discursului?
Introducerea cotei unice de impozitare a fost un dezastru pentru Romania.
Din urmatoarele puncte de vedere:
1) Cota unica de impozitare a dus la scaderea sumei colectate pentru buget. Era previz