Conform agentilor de publicitate, incepand de acum 15 ani, evolutia a fost una continuu ascendenta. "Nu e nevoie de nici un studiu ca sa vezi cum a evoluat piata asta. Este suficient sa te uiti in jur", spune un director al departamentului outdoor al unei agentii clujene.
Agentii puternice si spatii disponibile
In acest moment, in Cluj sunt 440 de panouri si 135 de bannere pentru care s-au eliberat autorizatii de constructie. Dintre acestea, putin peste jumatate tin de trei firme de publicitate, iar in ceea ce priveste bannerele publicitare, 45% dintre acestea sunt ale unei singure firme.
Formele pe care le poate lua publicitatea outdoor sunt foarte diverse: pe mijloace de transport in comun, panouri stradale, panouri backlit sau city-lights (iluminate din interior), derulabile, bannere sau mesh-urile (materiale publicitare de mari dimensiuni instalate pe cladiri).
Firmele care au bugete mari prefera reclame cu panouri iluminate sau meshu-rile, iar cele locale, mai mici, prefera bannerele si panourile clasice. Agentia de publicitate detine domenii pe care le exploateaza, adica inchiriaza locuri de afisaj de la Primarie sau asociatii de locatari.
Clientii subinchiriaza de obicei spatiul unde isi afiseaza reclamele, dar unii prefera chiar sa il cumpere si sa schimbe periodic forma mesajului publicitar.
Agentiile mici pot subinchiria la randul lor de la cele mai mari, dar se intampla si invers, in special in cazul agentiilor care lucreaza la nivel national si colaboreaza cu cele clujene care detin spatii disponibile pe plan local. "Avantaj au agentiile care sunt pe piata de mai mult timp.
Sunt cateva agentii mari care domina piata si care detin impreuna mai mult de jumatate din spatiile disponibile", spune un di