In acordurile verdiene ale lui Nabucco (oferite de Opera Nationala Romana din Iasi), s-a incheiat simbata seara, in capitala Moldovei, a patra editie a Festivalului International de teatru „Avram Goldfaden“. Acum, la 128 de ani de cind, la Pomul Verde, scriitorul si omul de teatru Goldfaden deschidea cel dintii drum profesionist al teatrului de limba idis, echipa organizatorica apartinind Teatrului National din Iasi, gazda si initiatorul proiectului, condusa de scriitorul Ioan Holban si de actorul Adi Carauleanu, pare tot mai coerenta in asumarea arealului vast al spiritualitatii evreiesti.
Astfel, un sector a fost dedicat imaginii, rememorind fie momente ale trecutelor editii (expozitia de fotografie a lui Sorin Radu), fie personalitati exemplare ale literaturii idis (documentarul lui Radu Gabrea despre Itzik Manger). Un concert de jazz, sustinut de Christof Lauen si Jens Thomas, din Germania, si cel condus de Ernest Leb (Israel) au conturat vocatia muzicala a festivalului, alaturi de spectacolul de opera din ultima seara.
Prezentarile de carte (din nou, editurile cele mai vizibile au fost Teatrul Azi si Palimpsest) au pendulat intre poezie (Ion Cocora si Cristina Anca Ciubotaru) si monografie, cale de intilnire peste timp cu personalitati precum Miluta Gheorghiu, dar si in prezent si in prezenta cu Ioan Holender sau Alexander Hausvater.
Cum festivalul chiar a inceput cu prezentarea cartii despre cel din urma, merita amintit nu doar rolul sau de redeschizator de drumuri in pariul cu valoarea, pentru Teatrul National din Iasi, dar si faptul ca editia trecuta debuta cu spectacolul sau, Salomeea. Nu e vorba, memoria excelentului spectacol ar fi revenit oricum, macar prin comparatie. Caci nu Hausvater a deschis acum – scenic – „ostilitatile“, ci Marius Oltean, si asta s-a vazut. De altfel, in ceea ce priveste sectiunea dedicata spectacol