Cartierele bucurestene semicentrale si-au schimbat semnificativ statutul dupa ce au devenit gazda preferata a marilor lanturi comerciale. Preturile caselor din cartiere precum Vitan, Drumul Taberei, Berceni sau Lujerului au crescut cu 10-20%, imediat dupa aparitia unui nou centru comercial.
In 1993, primul mare lant de supermarketuri ajuns in Romania, La Fourmi, incerca sa ii deprinda pe bucuresteni cu un nou tip de comert: shopping cu caruciorul. Locatiile, pana atunci linistite, se transformau brusc intr-un furnicar dupa ce in zona se taia cu fast panglica de inaugurare a unui nou supermarket.
Cele dintai hypermarketuri si malluri, care le-au oferit consumatorilor inclusiv servicii si posibilitati de petrecere a timpului liber, au schimbat simtitor preturile zonelor in care apareau. La inceput timid, apoi tot mai agresiv, in jurul lor au inceput sa se ridice fie cladiri de birouri, fie alte magazine cu profil diferit.
Este cazul Carrefour Orhideea, care a facut dintr-o zona perceputa drept campus studentesc o locatie aproape exclusiv comerciala dupa ce Media Galaxy si Bricostore au fost deschise in apropierea hypermarketului. In plus, arterele rutiere, intersectiile semaforizate si chiar transportul in comun au ajuns sa se formeze tinand seama de colosii comerciali.
Calea Mosilor, victima comertului - butic
Primul segment imobiliar afectat de dezvoltarea comertului modern a fost piata locuintelor. „Primul boom al preturilor apartamentelor din Bucuresti, datorat exclusiv comertului, a avut loc in 1993-1994.
Intr-un interval de un an, preturile locuintelor de pe Calea Mosilor s-au dublat si concurau cu cele din zonele centrale ale Capitalei", spune Artur Silvestri, presedintele SGA Romania - Institutul de Consultanta Imobiliara.
Ce s-a intamplat? Buticurile au insemnat prima forma de comert p