Misiunea Fondului Monetar International (FMI) abia a plecat, dar tema ratarii Acordului ramane inca de actualitate. Stim ca FMI s-a suparat pe actualul guvern pentru ca duce o politica fiscala si bugetara imprudenta. Aceeasi greseala este continuata si in constructia bugetului din 2006, expertii Fondului atragand atentia asupra pericolelor pe care economia romaneasca va trebui sa le infrunte: instabilitate si lipsa de predictibilitate.
Pentru prima data in multi ani, aceeasi echipa FMI are o pozitie critica si fata de politica BNR, conducerea acestei institutii avand de suferit "un dus rece". Guvernatorul BNR ne linisteste, spunandu-ne ca a venit momentul "istoric" ca Romania sa-si ia soarta in propriile maini, ca Romania trebuie sa devina responsabila - de parca pana acum nu ar fi fost - si ca mixul de politici monetare si fiscale va conduce la pastrarea echilibrelor financiare (oare de 10 luni incoace de ce nu se intampla acest lucru?).
Comunicatele si interventiile publice ale oficialilor romani incearca din rasputeri sa minimalizeze esecul si sa linisteasca populatia spunand ca este mai bine ca a plecat FMI-ul si ca a lasat Guvernul roman si BNR sa lucreze in liniste.
Este pentru prima data, dupa 1989, cand credibilitatea BNR este pusa la indoiala. Politica aplicata in 2005 a condus la inregistrarea unor pierderi semnificative, lucru care se prefigura de la sfarsitul anului trecut. Din pacate, aceste pierderi nu mai pot fi acoperite din reevaluari pe care BNR le facea in fiecare an. Si astfel, asistam pentru prima oara la adaugarea pe lista deficitelor publice a unui nou actor: BNR.
Toata lumea se intreba de ce pierderea inregistrata de catre BNR, estimata la aproximativ 1% din PIB, este periculoasa. Este foarte clar ca aprecierea spectaculoasa a monedei nationale, cu repercusiuni puternice asupra mediului de afacer