Miza acestei afaceri, in care principalii candidati sunt Lockheed Martin si Gripen, este de un miliard de dolari. Israelienii vor sa schimbe cele 48 de MIG-uri 21 cu aeronave F-16 la mana a doua.
Ultimele saptamani au fost marcate de diverse speculatii si luari de pozitii pe marginea schimbarii flotei de avioane MIG 21 Lancer de catre Fortele Aeriene Romane. Cu cat se apropie mai mult momentul in care batranele MIG-uri vor fi scoase din uz, cu atat se incing spiritele in randul potentialelor firme care ar putea livra Romaniei un nou model de avion multirol.
Avand in vedere ca va fi cel mai important contract pe care Ministerul Apararii Nationale il va derula in urmatorii ani, ce va implica plata a peste un miliard de dolari, vom face o analiza a posibilelor modele de avioane de interceptare si atac la sol pe care Romania ar putea sa le detina, pe baza declaratiilor oficialilor romani, ale specialistilor in domeniul aeronautic si a datelor furnizate de diverse institutii internationale specializate.
La ora actuala, cei mai importanti jucatori pe piata producatorilor de avioane multirol care s-au aratat interesati sa faca o oferta Romaniei sunt Lockheed Martin (producator F-16 si F-35) si Gripen (producator Saab J-39 Gripen).
Tonul a fost dat de o declaratie a ministrului Atanasiu acordata in luna septembrie a.c., agentiei Reuters. Ministrul Apararii Nationale declara in interviul acordat respectivei agentii de presa ca autoritatile romane vor decide anul viitor ce avion de lupta multifunctional va intra in dotarea Fortelor Aeriene Romane.
Atanasiu spunea ca Romania are nevoie de cel putin 24 de avioane de lupta, dar autoritatile nu stiu inca daca vor opta pentru varianta cumpararii sau a inchirierii acestora, prin licitatie sau prin participarea la proiectul aviatic al companiei americane Lockheed Martin F-35