Veniturile obtinute de stat din privatizari au ajuns anul trecut la aproximativ o treime din cele prognozate in bugetul de stat pe anul in curs.
Dar, nefiind evidentiati in buget, acesti bani nu pot fi cheltuiti pentru altceva decat pentru diminuarea datoriei publice interne, in caz contrar echilibrul macroeconomic al Romaniei fiind afectat, prin cresterea deficitului bugetar si respectiv a ratei inflatiei.
O explicatie-paravan care acopera insa cheltuieli-fantoma pentru stergerea datoriilor unor intreprinderi de stat, de-a lungul vremii.
Privatizarea devine profitabila
Daca procesul de privatizare a insemnat, multa vreme, vanzarea intreprinderilor neperformante pe sume ridicole, in ultimii ani vanzarea pachetelor majoritare de actiuni detinute de stat la diferite societati ar putea fi considerata de-a dreptul avantajoasa.
Desi o evaluare corecta a sumelor incasate de stat din privatizari depinde de numerosi factori, cum ar fi cuantumul datoriilor pe care le inregistra fiecare societate la momentul privatizarii (si care, incepand din 2002, au fost sterse pentru majoritatea acestora), ori includerea in valoarea contractelor de privatizare a obligatiilor investitionale asumate de cumparatori, dupa 1998, pentru obiectivele importante vizand telecomunicatiile, industria auto, bancile si, recent, petrolul, gazele naturale si electricitatea, s-au obtinut sume considerabile.
In aceasta perioada guvernul pregateste cea mai avantajoasa privatizare din toate timpurile, cea a Bancii Comerciale Romane, pentru care se asteapta sa obtina peste doua miliarde de euro, suma care ar putea depasi totalul contractelor de privatizare incheiate anul trecut.
Venituri fabuloase „sub linie"
Guvernul nu a