Virusul campaniilor desfasurate de marile retele de retail pentru promovarea consumului pe credit, cu rambursarea intarziata a ratelor, a atins si bancile.
Cu o luna inainte de punctul culminant al freneziei cumparaturilor de Sarbatori, bancile incep sa arunce pe piata produse cu specific promotional puternic, dupa un model care tinde sa devina traditie: banci si societati de credit de consum incearca acum la unison sa atraga clienti cu credite acordate imediat, dar cu plata peste mai multe luni.
Generosii finantatori uita insa sa pomeneasca si dobanda practicata, insistand doar asupra perioadei de gratie extinse de care ar urma sa beneficieze clientela.
Lozinca "consuma acum, platesti mai tarziu" acapareaza practic toti finantatorii, in timp ce banca centrala tot incearca sa lupte cu cererea agregata in crestere constanta, alimentata acum si de finantarile in lei la dobanzi scazute, care se pregatesc sa le substituie pe cele in valuta, pe care
BNR le-a blocat in mare masura. Oricum, nici in acest sezon societatile financiare non-bancare nu vor fi reglementate, in conditiile in care legea care ar trebui sa le organizeze activitatea nu a fost inca trimisa in Parlament.
O miscare spectaculoasa vine de la BRD-SocGen, a doua banca de pe piata, care s-a folosit de lansarea unui card de credit Mastercard in lei pentru a initia propria campanie de sfarsit de an: 100 de zile perioada de gratie pentru sumele trase in aceasta perioada si rambursate pana la 28 februarie 2006.
Banca pluseaza si nu cere dobanda nici pentru sumele retrase de pe card la ATM-uri, pe langa platile la comercianti. Mai mult, in aceasta perioada nu trebuie rambursat nici principalul (suma de credit utilizata).
Dupa aceasta data clientii beneficiaza de perioada de gratie standard pentru acest card, de 55 de zile in care nu