Liviu Ciulei, Mihai Maniutiu si Ana Margineanu, trei regizori puternici din trei generatii diferite, au deschis Festivalul National de Teatru. Piesele lor au facut sali pline, dar au stirnit reactii contradictorii printre oamenii de teatru.
Festivalul anuntat cu surle si trimbite ca o sarbatoare a regizorului a debutat, duminica seara, cu „Sase actori in cautarea unui autor", regizata de Liviu Ciulei, „Electra", a lui Mihai Maniutiu si „89.89… Fierbinte dupa ’89", a tinerei Ana Margineanu. Criticul de teatru Magdalena Boiangiu vede in cele trei piese „un bun inceput, pentru ca reprezinta toate directiile teatrului romanesc de azi.
Pe de o parte, avem reformularea in spectacol a dramei clasice («Electra»). Apoi este spectacolul continuu al dramei moderne («Sase personaje! …») si spectacolul dramaturgiei contemporane, foarte aproape de viata, cu toate amaraciunile si tensiunile ei («89.89 …»)". Asa cum piesele lor sint alese din zone diferite, fiecare dintre cei trei regizori vine din alta generatie.
Liviu Ciulei aduce in fata generatia grea, Mihai Maniutiu - pe cea care deja a cistigat greutate, iar Ana Margineanu - generatia care da din coate pentru afirmare. Fiecare si-a atacat publicul cu arsenalul sau si a cistigat reactii diferite.
Doua puncte de vedere opuse despre spectacolul lui Ciulei
Criticul de teatru Ileana Lucaciu a vazut in piesa lui Ciulei „un spectacol in stilul maestrului, care completeaza bogata sa fisa de regizor. El demonstreaza ca spiritul sau e in continuare actual pentru miscarea din teatrul nostru, depasind standardele trecute ale regiei. Trebuie sa alaturam acest spectacol lui «Henric al IV-lea», care va fi jucat zilele urmatoare".
Criticul Adrian Mihalache nu a prea gustat insa acest spectacol: „Desi eu sint un om batrin, spectacolul lui Ciulei mi s-a parut foarte obosit.