Inima de caine de Mihail Bulgakov
Dramatizare: Yuriy Kordonskiy
Traducere: Violeta Popa
Cu: Victor Rebengiuc, Mircea Rusu, Marius Manole, Tania Popa, Cecilia Barbora, Radu Gheorghe, Alexandru Bindea, Florina Cercel, Serban Ionescu, Afrodita Androne, Dragos Ionescu, Razvan Popa, Monica Florescu
Scenografia: Stefania Cenean
Ilustratia muzicala: Radu Gheorghe
Regia: Yuriy Kordonskiy
Teatrul National Bucuresti
Stagiunea 2005-2006
În urma cu ceva vreme, la conferinta de presa organizata cu prilejul premierei Sorry de Alexandr Galin la Bulandra, regizorul Yuriy Kordonskiy îsi marturisea intentia de a se stabili definitiv în tara natala. Nici urma de sentimentalism în nostalgia acestui artist cu o cariera internationala de rasunet, profesor la o importanta universitate americana si avand dubla cetatenie, ultima acordata ca (distinct) simbol al pretuirii. Ceea ce parea poate un paradox exprima o anume perceptie a înstrainarii, alta decat aceea a vesnicei tranzitii care ne este comuna, tema obsedanta pentru tanarul director de scena ce-si refuza luxul evaziunii propriu personajului întruchipat acolo de Ion Caramitru si la care revine acum în Inima de caine, dramatizare dupa nuvela lui Mihail Bulgakov, montata la Teatrul National din Bucuresti. Diferenta, observa un prieten, subtil comediograf si spectator fara parti-pris, dintre conjuncturala rezistenta prin cultura si constanta spiritului rus întemeiat pe o cultura a rezistentei/salvarii, chiar si, sau mai ales, într-o istorie deturnata, revendicandu-si imensele contraste ale fantasticului cotidian - sau ale banalitatii, cu un concept dezvoltat de Lucian Raicu -, în buna traditie gogoliana.
La Bulgakov, spiritul satiric coexista surprinzator cu drama si accentul confesiv al omului ultragiat, omul jupuit ca într-o lectie de anatomie, unde nu mai conteaza ident