Ultimele saptamani surprind o noua realitate pe piata bancara romaneasca. Vorbim de un "boom" al ofertelor cu care bancile incearca sa "agate" clienti. Care sunt insa coordonatele actuale ale pietei creditului in Romania? Ne lamureste un studiu al BNR in care se precizeaza ca se inregistreaza o crestere semnificativa a gradului de indatorare al romanilor. Astfel, creditul pentru populatie este estimat undeva la 5 puncte procentuale din PIB, o cifra mult inferioara mediei europene. Insa dinamica cu care romanii se indreapta catre credit este deosebit de mare (vezi graficul).
Cresterea exploziva este data in special de apetitul populatiei pentru creditul de consum, un apetit considerat "nesanatos" de BNR si in contradictie cu miscarile din tarile europene.
Cetatenii UE se imprumuta masiv pentru a achizitiona sau cumpara imobile, pe cand romanii se indatoreaza pentru consum, de multe ori sponsorizand productia unor economii mai infloritoare.
In acest context, nu trebuie uitat de avertismentul FMI: "Actualul pachet de politici fiscale si monetare, care din punctul nostru de vedere incurajeaza un consum excesiv, deterioreaza echilibrele exerne si afecteaza competitivitatea".
O specie noua - dobanda 0%
Toate aceste lucruri cu privire la consum le stiu si bancile comerciale care incearca sa atraga un procent cat mai mare din doritorii de credite. Sarbatorile sunt intotdeauna un moment al cheltuielilor extravagante. Si cum peste 80% dintre romanii care stau la oras ar schimba o banca cu o alta doar pentru ca are o dobanda ceva mai mica, atunci explozia de promotii, dar si o cosmetizare a dobanzilor nu mai este deloc intamplatoare.
Marii actori de pe piata bancara autohtona au un arsenal bogat. BRD vine cu o oferta de sezon. Castigatorii Campaniei Visa Jocurile Olimpice de iarna Torino 2006 vor vedea Olimpiada din tribuna.