La Bucuresti (cinema Europa) si Cluj (cinema Arta) a avut loc, din 14 octombrie in 3 noiembrie, a doua editie a Saptaminii Filmului European, sustinuta de Eurimages.
Eurimages e o structura europeana care acorda subventii pentru productia si distributia de film european – printre productiile marca Eurimages numarindu-se foarte multe filme de calitate, coproduse, de fiecare data, de cel putin doua tari europene. Eurimages si-a capatat un prestigiu binemeritat de-a lungul anilor, iar fondurile investite in productia de film salveaza de la esuare multi regizori – necunoscuti sau consacrati – europeni.
Pentru anul acesta au fost selectionate 6 filme din productia recenta Eurimages, toate de calitate. Deschiderea s-a facut cu L’Histoire de Marie et Julien (2003), de Jacques Rivette, coproductie Franta-Italia.
In ciuda lungimii excesive, filmul te tine, mai ales in a doua jumatate, cind aluneca pe un tarim fantastic ce-i aduce un mister binevenit. Iesind astfel din monotonia primei ore, straniul e tot mai acaparant, iar suspansul pe masura (elemente foarte caracteristice lui Rivette). Filmul e impartit in 4 capitole (Julien; Marie si Julien; Julien si Marie; Marie) care aduc, incetul cu incetul, ca-ntr-un joc de puzzle, elementele necesare pentru a reconstitui contextul relatiei dintre cele doua personaje. Rivette e unul din clasicii/clasicizatii cinematografului francez, reprezentant de seama al Noului Val, iar mina de maestru se face simtita din plin in filmul de fata, ce respira un aer de Nou Val, cu o tusa retro. Cadrele perfect construite, jocul retinut al actorilor (excelenta, ca de obicei, Emanuelle Béart; si partener foarte potrivit Jerzy Radziwilowicz) si o imbinare inefabila si paradoxala de minimalism si baroc fac din L’Hstoire de Marie et Julien unul din acele filme care se urmaresc cu o placere de cinefil.
Confituur (2004), regi