In plina criza determinata de presiunile sindicale vizand cresterea salariilor din sectorul bugetar, executivul anunta demararea consultarilor pentru elaborarea unui nou act normativ privind achizitiile publice. Preluate de la vechea guvernare, efectele legislatiei in domeniu se sparg acum in capul guvernului Tariceanu.
Lumanarea pe coliva banilor publici a fost pusa de contractele semnate de guvernul Nastase cu Bechtel, EADS si Vinci, contracte in valoare de peste 4 miliarde de euro, sume ce urmau a fi platite din banii publici. Principala „buba" a acestor contracte consta in clauza de confidentialitate, astfel ca nimeni nu stia cu precizie cat valorau in fond contractele respective.
Dincolo insa de aceste intelegeri cu parafa guvernamentala si de celebra clauza de confidentialitate, legea privind achizitiile publice are mult mai multe neajunsuri, fapt de care au profitat nu doar guvernantii, ci si alte autoritati publice care au dreptul de a incredinta contracte in baza reglementarilor existente.
Cu toate acestea, nimic nu ar fi fost clintit din loc daca Uniunea Europeana nu ar fi pus ochii pe Romania, la acest capitol. Ultimul raport de tara atribuie domeniului achizitiilor publice bulina rosie, semn ca de aici se poate activa clauza de salvgardare si, implicit, amanarea integrarii tarii noastre.
Transparenta balcanica
Sub presiunea UE, guvernul Tariceanu nu are loc de intors. Sa se schimbe, dar sa nu se modifice nimic nu mai tine de data asta. Banii publici trebuie cheltuiti transparent, si nu pe interese de grup. Este rusinos ca a ajuns Uniunea Europeana sa ne monitorizeze si in acest domeniu, dar este si mai rusinoasa pozitia de pana acum a autoritatilor romane.
Termenul anuntat de premierul Tariceanu pentru elaborarea noii legi este inceputul anului viitor, iar intrarea in vigoare a acesteia s-ar