TRADITII Postul Craciunului este o perioada cand petrecerile sunt lasate deoparte, singura adunare in care se veselesc oamenii fiind sezatorile. Acum se spun povesti cum nu s-au mai auzit.
In acest timp, in care este asteptata Nasterea Pruncului Iisus, credinta se amesteca in unele locuri cu ritualuri care vin de dincolo de aparitia crestinismului. Profesorul Ion Ghinoiu ne-a prezentat cateva momente, ritualuri de reinnoire a timpului si de purificare.
Lasatul secului, sarbatoare nocturna (13/14 noiembrie) care deschide Postul Craciunului de 6 saptamani (15 noiembrie-24 decembrie), ocaziona petreceri familiale cu mancare si bautura din abundenta. In unele zone, Lasatul Secului de Craciun este precedat de Ajun (13 noiembrie) si urmat de rituri de purificare (ziua de Spolocanie, 15 noiembrie). In aceste zile celebrau Filipii de Toamna prin alungarea spiritelor rele prin zgomote si impuscaturi, ungerea cu usturoi a usilor, portilor si ferestrelor, imbunarea pasarilor, in special a vrabiilor, cu resturile alimentare ramase de la ospatul nocturn, ca sa nu strice roadele recoltelor, intoarcerea vaselor din casa cu gura in jos ca sa nu se ascunda in ele spiritele malefice, aflarea ursitei, preziceri despre rodul holdelor.
OVIDENIA. Ziua intrarii in Biserica a Fecioarei Maria, numita Ovidenia, Obrejenia sau Vovidenia, corespunde in Calendarul popular cu celebrarea unei naprasnice divinitati a lupilor, Filipul cel Schiop sau Filipul cel Mare (21 noiembrie). In Bucovina, se credea ca in aceasta zi s-ar fi nascut Domnul Hristos. Sarbatoarea de Ovidenie impreuna cu Filipii de Toamna, Noaptea Strigoilor, Santandrei si Sannicoara (Mos Nicolae) formeaza, in perioada 13 noiembrie-6 decembrie, un scenariu ritual de innoire a timpului, probabil Anul Nou dacic. In noaptea de Ovidenie, cand se credea ca se deschide Cerul si vorbesc animalele, se priveghea la lumina une