O lectura superficiala a scrisorii trimise de Comisia Europeana guvernului de la Bucuresti lasa cititorului neavizat impresia ca functionarii de la Bruxelles, din lipsa de activitate, au tinut sa repete ceea ce stim. Nu de ieri, de azi, ci exact din momentul incheierii negocierilor de aderare, in noiembrie 2004, Romania a avut lista punctelor sensibile ale agendei aderarii la Uniunea Europeana. Ele au fost reiterate in aprilie – cuprinse fiind si in Tratatul de aderare, in iunie
O lectura superficiala a scrisorii trimise de Comisia Europeana guvernului de la Bucuresti lasa cititorului neavizat impresia ca functionarii de la Bruxelles, din lipsa de activitate, au tinut sa repete ceea ce stim. Nu de ieri, de azi, ci exact din momentul incheierii negocierilor de aderare, in noiembrie 2004, Romania a avut lista punctelor sensibile ale agendei aderarii la Uniunea Europeana. Ele au fost reiterate in aprilie – cuprinse fiind si in Tratatul de aderare, in iunie si in octombrie - in raportul anual de monitorizare, intocmit de Comisia Europeana. Totusi, intre cele mai recente semnale ale Comisiei Europene exista o diferenta de nuanta. Raportul de tara specifica, la evaluarea indeplinirii criteriului politic, ca Romania a “facut pasi decisivi” in directia restituirii proprietatilor. In limbajul de lemn al Comisiei, aceasta este o lauda, idee intarita si de faptul ca la capitolul “de indeplinit”, acest subiect nu figureaza. Ei bine, la exact doua saptamani de la acest verdict pozitiv, scrisoarea de avertizare indica restituirea proprietatilor ca fiind un proces aflat intr-o etapa nesatisfacatoare.
Ce s-a schimbat atat de mult intre cele momente, incat Comisia Europeana a tinut sa arate cu degetul in noiembrie, ca nefiind in regula, o chestiune ce era rezolvata in octom