Intermedierea bancara in Romania (credite neguvernamentale raportate la PIB) este cu mult sub media din Uniunea Europeana a celor 15 si la un nivel scazut fata de tarile intrate in UE in 2004. La Intermedierea bancara in Romania (credite neguvernamentale raportate la PIB) este cu mult sub media din Uniunea Europeana a celor 15 si la un nivel scazut fata de tarile intrate in UE in 2004. La noi, intermedierea bancara reprezinta 21% din PIB, dupa cum rezulta din estimarile pentru sfarsitul acestui an, iar in 2004 a fost de 17,5 %. Media UE 15 este de 106% din PIB, in Ungaria de 45,70%, in Cehia 32,30%, iar in Polonia de 28,70%. De mentionat ca din total credite neguvernamentale, in Romania peste 6% reprezinta ponderea detinuta de persoanele fizice. "Valoarea scazuta a intermedierii bancare la noi conduce la concluzia ca exista un potential de crestere a creditului neguvernamental, intr-un ritm constant, ridicat, fara variatii", considera Natalita Hurduc, vicepresedinte executiv al BCR. Evolutia creditelor de retail a fost influentata anul acesta, in opinia aceleiasi surse, de cresterea venitului mediu net, de aparitia unor noi mari retaileri, de orientarea a tot mai multe banci catre acest tip de serviciu si de accelerarea investitiilor in sectorul de constructii. Un studiu realizat de GfK, Institut de Cercetare de Piata, indica posibilitatea extinderii pietei de retail comercial in Romania si, in consecinta, marirea volumului de credite de consum catre populatie. In prezent, vanzarile prin hipermarketuri, supermarketuri si retele cash and carry cu afaceri in Romania reprezinta 20% din total vanzari, in vreme ce in Cehia procentul este de 70%, in Croatia de 56%, iar in Polonia de 47%. Desi in expansiune, reteaua de hipermarketuri din Romania este subdimensionata comparativ cu tarile din regiune la care am facut referire - 0,4 de hipermarketuri la mia de locuitori,