Theodor W. ADORNO
Teoria estetica
Traducere din limba germana de Andrei Corbea,
Gabriel H. Decuble, Cornelia Esianu. Coordonare,
revizie si postfata de Andrei Corbea,
Editura Paralela 45, 2005, 498 p.
Daca este adevarat ca sansele de receptare ale unei carti depind esentialmente de contextul in care este citita, Teoria estetica a lui Theodor Wiesengrund Adorno, aparuta pentru prima data in traducere romaneasca in acest an, ar trebui sa fie intimpinata cu toata deschiderea. Fiindca mi-e greu sa-mi imaginez un autor si o opera care sa consune in mai mare masura cu nota apocaliptica pe care un lant de catastrofe naturale de o intensitate iesita din comun, amenintarea celor mai exotice molime si proliferarea la scara globala a celor mai desantate si mai criminale specii de delir terorist au imprimat-o momentului pe care-l traversam. Adorno apartine unui epoci si unei generatii intelectuale care, in conditii istorice de o violenta si o aberatie extreme, au readus la viata intelegerea stoica a libertatii ca eliberare de iluzia sperantei.
Tragedia cu care s-a confruntat direct constiinta lui Adorno a fost ascensiunea lui Hitler si, apoi, la sfirsitul razboiului, deplina revelatie a monstruozitatii lagarelor de concentrare naziste. Din perspectiva lui, Holocaustul nu reprezinta doar o crima impotriva poporului evreu, ci si actul prin care umanitatea a atins apogeul inumanitatii, al monstruozitatii. Politicile naziste de discriminare si de epurare rasiala au marcat nu doar istoria Europei sau a societatilor moderne, ci insasi istoria Omului. Odata realizata latenta cruzimii extreme, impersonale, rationalizate si industrializate, aceasta nu mai poate fi, pur si simplu, integrata in vreo consolatoare dialectica a progresului. Desi marxist in premisele sale intelectuale, pentru Adorno, cel care percepe socul lagarelor d