Cererea de autoturisme noi pe piata romaneasca in primele zece luni ale acestui an isi continua trendul descrescator fata de intervalul similar al anului trecut, dupa o serie de cresteri spectaculoase consemnate in primele luni ale acestui an. Scaderea ritmului de crestere a fost determinata, in principal de reducerea avansului vanzarilor de masini autohtone. Vanzarile de autoturisme din productia interna s-a diminuat, in octombrie, pana la cel mai redus nivel lunar din acest an, de 5%.
Una calda, una rece
Potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), vanzarile de autoturisme autohtone au crescut cu 38,8% in primele zece luni, la 69.158 unitati, volumul estimat pentru intregul an fiind de circa 87.000 de masini. Importurile s-au majorat cu 84,5%, la 44.590 autoturisme, prognoza pentru anul 2005 fiind de 58.200 unitati. Pentru prima data in primele zece luni, ritmul de crestere a vanzarilor a scazut, in luna octombrie, sub nivelul de 60%. Dupa dublarea pietei consemnata in prima luna a acestui an, avansul vanzarilor s-a mentinut la peste 60%, depasind uneori 70%. Reprezentantii industriei de profil apreciaza ca, incepand cu anul viitor, vanzarile de autoturisme ar putea incepe sa se plafoneze.
Dacia, in continuare pe primul loc
Clasamentul vanzarilor este condus, in continuare de marcile autohtone - Dacia, cu 78.004 unitati (cota de piata 43,8%), respectiv Daewoo, cu 17.951 de masini comercializate in primele zece luni (cota de piata 10,1%). Pe segmentul masinilor de import conduce, la distanta mica de constructorul Daewoo ca si cota de piata, marca franceza Renault cu 17.840 de masini distribuite, in crestere cu 117% fata de intervalul similar din 2004. Urmatoarele pozitii sunt ocupate de Skoda, cu 12.036 de unitati (+103,1%), Volkswagen - 9.311 unitati (+87,4%) si Peugeot, cu 7.