- Social - nr. 228 / 18 Noiembrie, 2005 Toate guvernele de dupa '89 au mintit invatamantul romanesc. Mai toate partidele politice, perindate la guvernare, in ultimii 15 ani, au mimat doar ca sprijina invatamantul, considerandu-l "prioritate nationala" doar in campaniile electorale. Atat si nimic mai mult! Efectele imediate? Dincolo de faptul ca dascalii _ invatatorii si profesorii _ au ajuns, pe nedrept, sa fie cea mai umilita categorie de intelectuali (desi toti politicienii si parlamentarii ar trebui sa-si aminteasca ca au trecut, candva, "prin mana lor"!), pregatirea fortei, pentru competitia din UE se afla, in pragul aderarii la UE, in mare suferinta. Desi tara noastra are reputatia ca dispune de forta de munca bine calificata _ dar, mai ales, prost platita _ mai sunt inca multe lucruri de facut pentru a face fata concurentei din UE. Astfel, potrivit unor studii ale UE, unul din motivele pentru care Romania nu a fost acceptata la integrare in 2003 a fost incapacitatea fortei de munca pentru concurenta din Vest. In 2003, 56 la suta din totalul populatiei active avea doar studii liceale sau profesionale, iar 53 la suta dintre tineri aveau domiciliul in mediul rural. Rata de ocupare a fortei de munca era de doar 59 la suta, comparativ cu 90 la suta in cazul barbatilor de 35-44 de ani si cu 70 la suta cat se doreste a fi media europeana in 2010. Pe activitati, 35 la suta dintre persoanele ocupate lucrau in agricultura, iar tinerii migreaza tot mai mult spre orase unde creste rata somajului. In plus, la noi persoanele varstnice raman mai mult in campul muncii din cauza pensiilor foarte mici, ceea ce depaseste cu prea mult dezideratul european ca pana in 2010 gradul de ocupare al varstnicilor sa fie de 50 la suta. Or, daca aceasta situatie _ ce nu face Romaniei deloc cinste _ era in 2003, cum vor arata "cifrele" in 2005, interval in care, se stie bine, lucrurile i