Are PR-ul comercial o dimensiune agresiva? Dar falsa politete corporatista? Se poate stabili un echilibru intre nevoile si valorile angajatilor si scopurile si valorile companiei?
Eva Rambala, coordonatoare a centrelor de Comunicare Nonviolenta pentru Europa Centrala si de Est, ne-a prezentat punctul sau de vedere aplicat la zona afacerilor si a publicitatii.
Umanitate
Jurnalul National: Ce intelegeti prin Comunicarea Nonviolenta in mediul de afaceri ? Eva Rambala: In opinia mea, scopul Comunicarii Nonviolente este sa creeze o lume in care nevoile fiecaruia sa se intalneasca pasnic. In mediul de afaceri, Comunicarea Violenta inseamna ca eu vreau sa-l manipulez pe celalalt sa faca ceva chiar daca acest lucru nu este in avantajul lui, al comunitatii sau al mediului. Cand aleg solutii fara a lua in considerare binele ce-luilalt ori al companiei, asa cum ma gandesc la binele meu, imprastii violenta in jur. Asta poate parea straniu in realitatea din business de astazi, dar scopul final al afacerilor este de a servi comunitatea. Cel putin asta se spune. Companiile vor sa-mi vanda ceva, pentru ca e bun pentru mine. Din pacate insa, a crea un profit din ce in ce mai mare este mult mai important. De ce aceasta cursa pentru profit nu este buna pentru oamenii care lucreaza pentru aceasta companie? Pentru ca, astfel, ei pierd posibilitatea de a face ceva profund adevarat, pierd implinirea eforturilor lor, sansa de a se privi in oglinda si de a fi pe deplin multumiti.
Cum se manifesta violenta in publicitate? Ce efecte poate avea aceasta "comunicare" violenta? Rolul primar al publicitatii de a-i informa pe oameni mi se pare foarte important. Dupa parerea mea, violenta in publicitate se manifesta cand publicitez ceva care este daunator oamenilor ori cand utilizez trucuri pentru a-i determina pe oameni sa cumpere un produs nu pentru ca ar avea nevoie de e