In ultimii 15 ani Romania a facut progrese imense. Serviciile secrete au ramas insa in urma tumultoasei dezvoltari a tarii. Filmul "Everything Is Illuminated" pe care l-am vazut recent m-a ajutat sa gasesc o figura de stil pentru a ilustra diferenta. Filmul prezinta calvarul unui tanar american care, pentru a lua urmele bunicilor, a trebuit sa bata Crimeea de azi in Trabantul unei firme turistice rusesti.
Va mai amintiti de Trabant? Acea masina in doi timpi, trei cilindri si patru roti care a devenit faimoasa la caderea Zidului Berlinului, cand mii de est-germani au trecut in Occident la volanul ei?
Dupa unificarea celor doua Germanii firma Volkswagen a cumparat uzinele Trabant din Zwickau si a insarcinat un grup de experti internationali sa le modernizeze. Acestia au conchis insa ca nici o investitie nu va putea ridica Zwickau la nivel occidental. Ca atare, Volkswagen a demolat uzinele Trabant si a construit, in locul lor, o fabrica ultramoderna de autoturisme. In final, aceasta a costat mai putin decat chiar si o modernizare relativa a uzinelor Trabant.
Cand a preluat serviciile secrete ale RDG, guvernul german a folosit modelul Volkswagen. Stasi a fost complet demolat. Serviciul secret ceh, Statni Bezpecnost, a avut aceeasi soarta.
Romania post-Ceausescu a pastrat insa Trabantul. Noul ei presedinte, Ion Iliescu, cunostea doar calea sovietica de guvernare cu ajutorul politiei politice. De aceea el a salvat Securitatea folosind metoda Kremlinului, care a schimbat repetat denumirea politiei sale politice si a pretins ca era o noua institutie. Cheka, GPU, OGPU, NKVD, NKGB, MGB, MVD si KGB sunt doar cateva nume din acest joc al anagramelor.
Memoria politica este afectata din ce in ce mai mult de un convenabil Alzheimer. Azi putini isi amintesc ca SRI si SIE s-au nascut tot dintr-un joc al anagramelor. In 1990 presedintele Ion Iliescu a reb