Cu sufletul înecat, cu plânsul nedezlegat,
cu mintea vraişte încerc să recitesc şi să
păstrez, dar nimic nu se leagă. De ce această
împietrire, secare, poate stingere? Mă simt singură
în mulţime cum singură se simte orice fiinţă
prima şi ultima dintr-un şir. O, sfinte cuvinte,
pupile ale lui Dumnezeu, împuţinaţi-vă lucrul!
Poate că frica mi se va vindeca prin chiar frica
de a nu rămâne prizonierul ei, prin chiar frica
de a nu mă fi pierdut avându-vă. Prin revenirea
milei prin recitire pioasă şi prin rescriere.
O recitire agonică.
în clipe de cumpănă, sub imperiul fricii, puţini
sunt cei ce nu imploră iertare. Dintre cei iertaţi,
şi mai puţini sunt cei ce nu se vor întoarce
cu gând să ia viaţa iertătorului. Doamne, tu ne ceri
să iertăm vinovatul dar nu şi greşeala. De la Iorga
citire, iertarea nu înseamnă înfrăţire ci adesea
dispreţ. Adevărat că sunt şi iertări care biciuie-n
faţă. E bine să ştim că iertarea celor mai mulţi se
află dincolo de ghearele lor. Pedeapsa celui ce
iartă mult cade o singură dată, cu greutatea tuturor
iertărilor. Să nu ne amăgim însă că am fi în stare,
ca la un semn, într-un nediferenţiat elan să iertăm
greşiţilor noştri.
Să ierţi cu folos, să ierţi la timp, să ierţi
ca să ţi se ierte. Să greşeşti iertând. Să ierţi în
taină şi să ierţi când ţi se cere iertare. Şi iartă
dacă vrei să nu ţi se ierte. Să nu ne amăgim însă
că am fi în stare să iertăm demenţa în ofensivă
sinistră asupra inocenţilor. Cum