Avionul cu care a fost rapit Omar
Potrivit presei spaniole, in document se arata ca pe aeroportul din Tenerife a avut loc, la 12 aprilie 2004, o escala a unui aparat tip Gulfstream 4 (cod N85VM), care circula pe ruta Guantanamo-Bucuresti. Avionul a stat in Tenerife intre 60 si 90 de minute, dupa care a decolat spre capitala Romaniei. Despre aeronava cu acest cod, presa si organizatiile de aparare a drepturilor omului au sustinut ca a fost utilizata, in februarie 2003, pentru rapirea imamului egiptean Abu Omar din Milano. Avionul ar fi facut mai multe zboruri la Guantanamo, inclusiv folosind codul 227 SV.
Avioanele de pe lista prezentata de ministrul spaniol sunt inregistrate pe numele unor companii private, insa oficialul a dat de inteles ca actioneaza in numele administratiei SUA, probabil al CIA, sustine cotidianul ?El Pais?.
Din nou intre SUA si europeni
Seful Comisiei parlamentare SIE, Romeo Raicu (PD), ne-a declarat ieri ca, tehnic vorbind, exista un protocol pentru ca avioanele din tarile NATO sa opreasca in Romania pentru aprovizionare sau realimentare, insa cei din avion nu intra in contact cu personalul romanesc aflat la sol. ?Astfel de escale au existat, exista si azi, si maine?, spune Raicu. Oficialii romani au dezmintit, in mod repetat, existenta unor inchisori secrete ale CIA pe teritoriul Romaniei, dar au fost evazivi in ceea ce priveste escalele avioanelor banuite ca transporta detinuti de la Guantanamo.
Avioanele CIA, unele dintre ele recunoscute ca fiind implicate in transporturi speciale ale suspectilor de terorism, au fost identificate recent pe aeroporturi europene, inclusiv in Romania, a declarat o sursa din cadrul CIA, citata de cotidianul german ?Handelsblatt?.
Romeo Raicu, unul dintre parlamentarii care au acces la unele sedinte ale CSAT, apreciaza ca ?Romania a nimerit in mijlocul unei noi dis