Acum o luna, intr-un spital din Manhattan, se stingea din viata, la varsta de 91 de ani, unul dintre cei mai importanti exegeti ai operei brancusiene: sculptorul, profesorul si criticul de arta Sidney Geist. ''Brancusi: A Study of the Sculpture'' (New York, Grossman, 1968), volum reeditat in 1983, "Brancusi: The Sculpture and Drawings"(NY, Abrams, 1975), "Brancusi: The Kiss" (NY, Harper Row, 1978), sunt cateva din lucrarile de mari dimensiuni consacrate parintelui sculpturii moderne. "Ca artist este un spirit mare (...). Americanii il considera unul dintre artistii lor cei mai faimosi, pentru ca are foarte multe lucrari in muzeele din SUA: peste 40 in Muzeul Philadelphia, 15 in Muzeul de Arta din New York, 6-7 in muzeul din Chicago.
Iata de ce este considerat unul de-al lor si cel mai important sculptor american", declara, printre altele, intr-un interviu acordat in exclusivitate ziarului "Curierul national", in anul 2001, cand l-am cunoscut pe Sidney Geist. La Bucuresti, unde a participat la colocviul international "Brancusi la apogeu. Noi perspective" (18-19 mai 2001), alaturi de istorici de arta, cercetatori, conservatori din Franta, Ungaria, Germania, Anglia, Statele Unite, Italia si Romania, printre care Barbu Brezianu, Amelia Pavel, Krystina Passuth, Marielle Tabart, Inna Busch, Sanda Miller, Doina Lemny, Antoaneta Taneva, Johnathan Wood, Edith Balas, Ioana Vlasiu, Gh. Vida, Sorana Georgescu-Gorjan, Dragos Gheorghiu, Matei Stircea-Craciun, Cristian Velescu, Ovidiu Maitec, Ingo Glass - Sidney Geist era in centrul atentiei. A fost primul istoric de arta din afara granitelor tarii care a venit in Romania, in anul 1964, pentru a cunoaste radacinile artei brancusiene, in tara lui de origine. "Am vrut sa demonstrz ca Brancusi a fost influentat, in opera sa, de folclorul romanesc", imi marturisea atunci, descriindu-mi imprejurarile in care l-a intalnit pe sculp