Sa ne amintim, fiind vorba despre cercetarea lui Dimitrie Vatamaniuc asupra operei lui Ioan Popovici-Banateanu, ca G. Calinescu o socotea, la timpul sau, "eminenta", iar pe prozatorul banatean l-a catalogat ca pe un "realist solid, congener lui Ion Slavici, care studiaza cu multa complexitate viata breslasilor lugojeni". Este intr-adevar remarcabila staruinta lui Vatamaniuc de a continua cu tenacitate pana la capat si biografia eminesciana, dar depunand aceeasi darzenie si in relevarea primei editii Ioan Popovici-Banateanu, reeditata acum la Timisoara, in Editura "Marineasa", in ingrijirea criticului Cornel Ungureanu. Noua editie a fost lansata recent la Filiala din Timisoara a Uniunii Scriitorilor, momentul sarbatoresc fiind dublat si de omagierea vrednicului cercetator Dimitrie Vatamaniuc, la implinirea varstei de 85 de ani. O dubla sarbatoare deci, care in mediu cultural de la granita de vest a tarii capata o insemnatate deosebita. In ceea ce-l priveste pe Ioan Popovici-Banateanu, important este sa-i privim opera, chiar daca emotiv, dar responsabil si intr-un mod aparte. Sa plecam de la marea lui nuvela "In lume", despre care, in cenaclul lui Titu Maiorescu, citirea fusese socotita elogios sau - cum zicea marele critic - "si ce frumoasa e povestirea... si ce frumoasa citirea". Maiorescu descoperea, pe drept, la prozatorul lugojan "frumusete sfioasa, cu atat mai incantatoare cu cat e mai discreta";, iar aceasta sensibilitate nu se petrecea in lumea satului ca-n literatura vremii, ci intr-o tanara societate urbana apucata pe calea dezvoltarii burgheziei. Eroul principal al nuvelei se afla exact la mijloc, intre cele doua stari sociale, abia infruntandu-se. Poate si de aceea Titu Maiorescu observa tocmai acest lucru, incantandu-se de linistea intensiva a stilului si plastica descriere a amanuntelor. Sa mai spunem ca, asemenea unui autentic observator al lumii in