Din 2002 nu mai fusesem la editia hivernala a Tirgului de carte, denumita Gaudeamus in momentul lansarii lui, in primul rind ca expozitie de carte didactica. Foarte putin a mai ramas din profilul initial – si am remarcat aici mai ales standurile unor universitati europene, majoritatea din Olanda, Anglia si Germania. Pentru ca, desigur, s-a convenit ca, in societatea spectacolului, cartea didactica n-are cautare.
Pavilionul central de la Romexpo a fost intesat anul acesta de standuri. Spatiile ocupate altadata de mesele de plastic la care se statea si se bea au disparut, intru satisfactia amatorului de carti. Numai ca, adeseori, amatorul de carti este subminat de amatorul de taclale… In sfirsit, inainte de a avea acces la statisticile acestei editii a Gaudeamus-ului, se poate spune ca s-au cumparat mult mai multe carti decit sticle de bere, ca vedetele noastre politice si culturale si-au facut vreme sa apara la eveniment, si nu numai ele: l-am vazut atit pe Ion Iliescu de la PSD cit si pe Ernest de la Tradati in dragoste. Dar, ce-i drept, fiecare cu treaba lui: daca fostul multiplu presedinte roman a tinut sa-si mai lanseze o carte, se poate ca proaspata vedeta sa fi trecut pe la Tirg in urmarirea cine stie carui/carei tradator/tradatoare in dragoste.
- Cititorul nou made in Romania
Anecdota ca anecdota. Altceva as vrea sa remarc. In primul rind, faptul ca initiativa Editurii Polirom de a lansa la apa colectii de proza romaneasca de ultima ora si de ultima generatie a fost urmata de cele ale editurilor Humanitas si Paralela 45; mai discret, ce-i drept. Se umple piata de carte de proza (cititi cum vreti fraza asta, important e sa aveti cel putin un atribut), de proza romaneasca aflata multa vreme, dupa 1990, in recul de vizibilitate si de credibilitate. Mai mult, Editura Cartea Romaneasca, pilotata tot de Polirom, a indraznit sa mai fac