Documente:
Studiu CHR Consulting
(01.12.2005) PDF
La nivelul anului 2004, cifra de afaceri generata de sistemul in franciza din Romania este estimata la aproximativ 730 milioane euro, iar numarul de unitati deschise se cifreaza la peste 1000 de unitati. Dintre acestea, Fornetti are cea mai extinsa retea, cu 300 de unitati.
Acestea sunt cateva dintre datele prezentate in studiul "Franciza in Romania", realizat de catre CHR Consulting in cadrul proiectului PHARE "Dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale si manageriale in domeniul francizei" si dat publicitatii miercuri.
Studiul analizeaza aspecte precum cadrul legal, istoricul francizei in Romania, costurile francizei, numarul retelelor de franciza active in Romania, distributia francizorilor, sectorul de activitate, acoperirea geografica a retelelor de franciza prezente, originea marcilor existente in Romania, impactul economic al afacerilor in franciza, numar angajati generat de franciza, tendintele francizelor pe piata romaneasca.
Potrivit datelor furnizate de CHR Consulting in colaboarare cu Asociatia Retelelor de Franciza din Romania (ARFR), numarul de marci prezente in Romania pe baza unui contract de franciza (franciza simpla, master franciza, francizor) a ajuns la 171 din care 35 sunt de origine autohtona.
Romania se claseaza astfel pe locul doi in privinta tarilor de origine a marcilor existente in tara, cu afaceri foarte diferite care incearca sa copieze conceptele importate. Cele mai multe marci provin din Statele Unite ale Americii ( 43 de marci).
Atat in Romania, cat si in Europa Centrala si de Est, cele mai numeroase retele de franciza sunt cele de retail/distributie. In prezent acestea sunt in numar de 87, detinand 50,9% din piata retelelor de francize din Romania. Francizele de servicii sunt in numar de 78, cu un pro