Pentru Romania de dinainte de 1989, cuvantul "franciza" facea parte doar din manualele economice despre capitalism, oranduire descrisa doar in cuvinte sumbre. Dupa 1989 termenul nu a trebuit doar introdus in manualele de specialitate, ci si in mentalitatea colectiva, a trebuit explicat consumatorului, mass-media jucand un rol important. Romania se numara printre putinele tari care au adoptat acte normative privind regimul juridic de organizare si functionare a acestui sistem comercial. Astfel, cadrul legal specializat este compus din Ordonanta nr. 52 din 28 august 1997 privind regimul juridic al francizei, aprobata si modificata prin Legea nr. 79 din 9 aprilie 1998, alaturandu-se celorlalte reglementari din domeniul afacerilor, Codul comercial, Codul fiscal, precum si conventiile bilaterale privind evitarea dublei impuneri, la care Romania este parte.
Istoricul francizei la noi
Dezvoltarea in sistem de franciza a aparut ca metoda comerciala pe teritoriul Statelor Unite ale Americii aproximativ in anul 1850, an in care compania SINGER & CO Singer Sewing Machine Company a creat o retea de distributie. GENERAL MOTORS, incepand cu 1898, a adoptat franciza ca strategie de dezvoltare pentru reteaua sa de distribuitori.
In Romania, primul contract comercial continand elemente proprii sistemului de franciza este cel incheiat de catre HERTZ cu Automobil Clubul Roman inca din anul 1975. Dupa 1990, primele forme de contracte apropriate de contractul clasic de franciza au fost cele de distributie sau contractele de afiliere. Primele firme in sistem de franciza, intrate pe piata in perioada 1992-1993, opereaza in sistemul productiei: Coca-Cola si Pepsi. Intre 1994 si 1996 s-a inregistrat o perioada de crestere economica si mai multe firme care opereaza la nivel international au patruns pe piata romaneasca. Prima franciza clasica intrata pe teritori