Discutiile pe tema bugetului UE s-ar putea solda cu o afacere paguboasa pentru tarile din centrul si estul Europei. Marea Britanie preseaza in directia reducerii fondurilor destinate eliminarii decalajelor de dezvoltare dintre vechile si noile state membre. Romania tace. Dupa ce in iunie infruntarea celor trei tabere – Marea Britanie, grupul statelor care contribuie cel mai mult la bugetul UE si grupul celor zece state central si est-europene noi membre – s-a
Discutiile pe tema bugetului UE s-ar putea solda cu o afacere paguboasa pentru tarile
din centrul si estul Europei. Marea Britanie preseaza in directia reducerii fondurilor destinate eliminarii decalajelor de dezvoltare dintre vechile si noile state membre.
Romania tace.
Dupa ce in iunie infruntarea celor trei tabere – Marea Britanie, grupul statelor care contribuie cel mai mult la bugetul UE si grupul celor zece state central si est-europene noi membre – s-a soldat cu o remiza periculoasa pentru viitorul financiar al Uniunii, iata ca premierul britanic Tony Blair este pregatit pentru un compromis. A avut de optat intre trei solutii, doua dintre ele cu costuri piperate.
Prima: cresterea contributiei statelor membre la bugetul UE la mai mult de 1% din produsul intern brut, cat este in prezent, ceea ce ar costa Marea Britanie cateva miliarde de euro in plus.
A doua: scutirea celor zece noi state membre de contributia de 10% la suma pe care tara sa o primeste drept compensatie din partea UE pentru inegalitatea subventiilor agricole dintre Marea Britanie si Franta. Costurile calculate de guvernul britanic pentru aceasta varianta sunt de circa 400 de mii de lire sterline.
A treia: inghetarea compensatiei, “rabatului britanic” pentru urmatorii sapte ani la nivelul de astazi, de circa c