- Diverse - nr. 241 / 8 Decembrie, 2005 Este concluzia autoarei Elena Adriana Cimpean, in lucrarea, proaspat aparuta la editura clujeana RISOPRINT, Institutii rurale de educatie. Surprinzator de actuala ca subiect, de vie si convingatoare (concluziile sunt trase pe baza studiului sociologic - interviuri in special), cartea arata de ce satul ardelean isi pierde, aproape spre zona de "extinctie", traditiile culturale. Solutia sta in modele, care aplicate pot sa schimbe directia spre care zona rurala se indreapta. Mai ferite, reiese din studiu, sunt satele de munte, unde influenta proasta a ... orasului ajunge mai greu. Industrializarea dar si televiziunea si radioul fac ravagii printre obiceiurile locului. "Caminul, vorba unui batran al satului, ne spune autoarea, a fost cultural, o vreme, acum s-a mutat in baruri si discoteci." Colaborare cu Universitatea Populara (in special dna Maria Olaru), studiul a fost facut in mai bine de 61 de sate din zone ardelene, impreuna cu un grup de 12 studenti. Acestia au discutat cu batranii satului, cu directorii de camine culturale si au analizat documente ce radiografiaza continutul cultural al institutiilor de gen. Institutiile rurale...ce au fost acestea (departe de ceea ce ne imaginam astazi) si rolul pe care l-au jucat, importanta revistelor si serbarilor scolare, cu rol cultural real, dar si statutul invatatorului si al scolii sunt cateva dintre subiectele surprinse in reconstituirea triunghiului Spiru Haret (om de scoala si politician), Nicolae Iorga ( istoric si politician), Dimitrie Gusti (sociolog si politician), adevarate "motoare" de reformare culturala. "Provin din mediul rural. Am asistat la "moartea" spiritului cultural. Am terminat stiintele educatiei in Iasi, si mi-am dorit dintotdeauna sa fac o lucrare despre educatie. Proiectul acesta este de fapt lucrarea mea de doctorat, in sociologie. Am beneficiat si de s