Florina ILIS
Cruciada copiilor
Editura Cartea Romaneasca,
Bucuresti, 2005, 488 p.
Liliana COROBCA
Un an in Paradis
Editura Cartea Romaneasca,
Bucuresti, 2005, 208 p.
Printre volumele ofertante ale recent relansatei Edituri Cartea Romaneasca se gasesc doua romane ale unor autoare care atrag atentia prin distanta fata de ceea ce in mod curent si in virtutea inertiei (ne)critice se presupune a fi proza femeilor. Florina Ilis si Liliana Corobca impun prin Cruciada copiilor si Un an in Paradis exemplul unei proze „androgine“ in analiza careia orice distinctie pe criterii de sex se dovedeste inadecvata, daca nu de-a dreptul derizorie.
Faptul acesta se cuvine subliniat cit mai apasat cu putinta, pentru ca, altfel, autoarele in cauza risca sa fie inglobate de o privire mai grabita in cortegiul unor semnaturi feminine precum Ioana Bradea, Claudia Golea, Ioana Baetica, Veronica A. Cara, Cecilia Stefanescu. Angajate intr-un soi de cruciada pentru cucerirea unor redute ale succesului literar, acestea din urma isi afirma dreptul la diferenta si isi afiseaza cu ostentatie obsesia corporalitatii; literatura lor, al carei mesaj esential este profetia pansexualismului, se bucura in momentul actual de sprijinul oarecum pervers al multor comentatori, confirmati si reconfortati in convingerea greu de zdruncinat ca scrisul feminin nu poate avansa decit pe orbita lirismului, a sentimentalismului sau a erotismului exacerbat, a exhibarii unei feminitati stihiale. Nimic din toate acestea, din fericire, in cazul Florinei Ilis si al Lilianei Corobca. Scrisul acestor autoare convinge si captiveaza, fara sa apeleze insa la clasicele strategii ale seductiei literare feminine.
Cele doua scriitoare, altminteri foarte diferite ca viziune, conceptie epica si stil, pot fi puse alaturi nu doar gratie acestei nealin