Revenim cu povestea expozitiei de pictura de la Szentendre (Ungaria), o poveste aparent inepuizabila, mai exact cu amanunte din culisele financiare ale acestui aranjament maghiaro-maghiar. Cica, printr-un telefon dat de cineva de la Ministerul Culturii, directorului Muzeului Judetean Maramures i s-a cerut sa pregateasca actele necesare pentru a... face platile catre fundatia maghiara de la Szentendre. Actele respective se afla la organizatori care, prin contract, sunt cei de la Szentendre.
In aprilie 2005, intre Muzeul Judetean Maramures si o fundatie culturala din Szentendre a fost incheiat un contract de imprumut pentru tablourile aflate in proprietatea Muzeului de Arta Baia Mare care urmau sa fie expuse la Szentendre, in cadrul expozitiei „Colonii de arta europene: Baia Mare".
Potrivit acestui contract, fundatia maghiara, in calitate de institutie care ia cu imprumut, este numita organizato
Cateva prevederi ale contractului sunt, credem noi, extrem de importante.
Muzeul de Arta baimarean a refuzat conceptul stiintific si expozitional propus de fundatia maghiara (am explicat in cateva materiale anterioare care au fost argumentele romanesti, cel mai important fiind refuzul de a accepta „moartea" Scolii de pictura de la Baia Mare imediat dupa al doilea razboi mondial), motiv pentru care „isi asuma prin acest contract exclusiv calitatea si conditia de institutie care imprumuta si nu isi asuma calitatea de partener sau coorganizator al acestei manifestari." Prin acest punct contractual, muzeul baimarean este degrevat de orice obligatii ulterioare (financiare sau de alta natura).
Prevederile contractului
Contractul precizeaza in articolul rezervat conditiilor in care urma sa fie transportate operele de arta ca â€