Modelul serviciilor tip "self banking" adus pe piata de ING Bank la jumatatea lui 2004 si privit cu neincredere de concurenta la vremea respectiva incepe sa fie preluat si de alte banci: BRD se pregateste sa lanseze locatii specializate sub sigla "24h BRD", in timp ce Raiffeisen a deschis deja doua unitati dupa acelasi concept, deocamdata cu titlu experimental.
De asemenea, prima "Cafe Bank" pe care BCR o va deschide luna aceasta in spatiul fostei berarii Turist din Piata Romana, va include un spatiu cu automate bancare, care vor permite realizarea de operatiuni fara interventia vreunui functionar. Acelasi model de servicii a fost introdus in aceasta toamna si de ABN Amro, insa banca nu este inca perceputa ca un operator pe piata de retail.
La o scara simbolica, Citibank a adus in urma cu cativa ani primele masini "inteligente", care facilitau plata cu numerar a unor facturi, insa programul nu a fost extins.
Astfel, desi marile banci de retail continua sa sustina ca nevoile clientelei impun prezenta unui angajat care sa ofere consultanta, viabilitatea modelului de business care presupune extinderea pana la 24 de ore a programului de operatiuni standard incepe sa fie recunoscuta.
De fapt, aceasta categorie de servicii este extinsa pe pietele vestice, inclusiv in Europa Centrala, ca un segment adiacent programului clasic de lucru cu publicul.
Este vorba in principal de posibilitatea oferita clientilor de a nu mai depinde de un program relativ restrans pentru a realiza operatiuni simple precum alimentarea conturilor cu numerar, plata facturilor, transferul unor sume dintr-un cont in altul sau vizualizarea tranzactiilor realizate pe card intr-un interval de timp. Astfel de operatiuni nu pot fi realizate la majoritatea bancomatelor clasice si in acelasi timp masinile care le faciliteaza trebuie amplasate in spati