Cateva precizari de context. Bugetul Uniunii Europene, formata din 25 de tari la acest moment si 27 de tari incepand cu 1 ianuarie 2007, se situeaza “la aproximativ” 1% din Venitul National Brut (VNB) al tarilor membre. “Aproximativ” este cuvantul cheie. tarile net contributoare (Germania, Marea Britanie, Olanda), care dau fonduri de la bugetul UE mai mult decat primesc, doresc mentinerea bugetului cat mai aproape de 1%, iar tarile care primesc mai mult
Cateva precizari de context. Bugetul Uniunii Europene, formata din 25 de tari la acest moment si 27 de tari incepand cu 1 ianuarie 2007, se situeaza “la aproximativ” 1% din Venitul National Brut (VNB) al tarilor membre. “Aproximativ” este cuvantul cheie.
tarile net contributoare (Germania, Marea Britanie, Olanda), care dau fonduri de la bugetul UE mai mult decat primesc, doresc mentinerea bugetului cat mai aproape de 1%, iar tarile care primesc mai mult decat contribuie (in principal noile tari intrate) doresc un buget cat mai mare. Ambele pozitii, in principiu, sunt perfect indreptatite.
Comisia Europeana a propus initial un buget de 1,24% din VNB. Parlamentul European sustine un buget de 1,15% din VNB comunitar. Presedintia luxemburgheza din prima parte a anului 2005, a avansat cifra de 1,06%, respinsa de britanici, care doresc o eficientizare a domeniilor si modalitatilor de utilizare a banilor. Presedintia britanica actuala a redus la 1,03% suma totala propusa pentru perioada 2007 – 2013. Diferentele de sume par mici, dar in fapt vorbim despre miliarde de euro.
Franta se opune oricarei incercari de reducere a sumelor consistente alocate Politicii Agricole Comune, de care beneficiaza in mare masura fermierii francezi, iar Marea Britanie se opune inghetarii sau