Piata romaneasca a jucariilor creste constant si sigur, pe masura majorarii nivelului de trai, cred analistii Ministerului Economiei si Comertului (MEC). Cu toate acestea, producatorii autohtoni reusesc sa-si faca cu greutate loc in piata locala, chiar daca produsele lor sunt si-gure si respecta stan-dardele de siguranta impuse de Uniunea Europeana.
"Pe aici este undeva un paradox. Jucariile romanesti se vand foarte bine la export. De exemplu, sunt prea putine sanse sa vedem in magazinele din tara jucarii din lemn produse intr-una din cele peste 50 de fabrici din Ardeal. In schimb, acestea se vand puternic in tarile UE", a apreciat Maria Tarnauceanu, directorul Centrului de Certificare si Incercari Produse Bucuresti.
"De fapt, in statele UE conceptia despre jucarii este profund diferita fata de aceea din Romania. Astfel, pentru copiii pana in trei ani sunt preferate jucariile cu corp moale. La mare pret sunt jucariile ecologice, precum cele din lemn. Materialele plastice sunt evitate, pentru ca deja se vorbeste de o posibila toxicitate.
Jucariile sunt insa cumparate cel mai adesea de parinti pentru cei mici, care nu prea se gandesc ce ar vrea copilul. Jucariile romanesti vor fi mai prezente atunci cand marile lanturi de distributie se vor stradui sa le promoveze", a spus Maria Tarnauceanu.
Potrivit aprecierilor specialistilor, durata de viata a unui model de jucarie este de cel mult cinci ani. Marii distribuitori cred ca viteza de schimbare este chiar mai mare.
"Este o piata in permanenta miscare, in care gamele se schimba de doua-trei ori pe an; in ultima perioada s-a inregistrat o crestere semnificativa a grupei de produse destinate copiilor intre 0-3 ani", a afirmat Carmen Andrei, director de aprovizionare-marketing Diverta.
Produsele chinezesti, la mare pret si in tarile UE
Cea mai mare p