Baàsz Imre, „Autoportret cu cocos"(1965)
- Cand ati plecat din Romania? Ati „fugit"?
- In 82. Nu am fugit. Am primit un pasaport, destul de greu, dar l-am primit.
- Ati venit direct in Germania?
- Da, direct in Germania.
- Si cum ati ajuns la aceasta colectie impresionanta?
- E o intrebare care cere un raspuns mai complex.
Interviul mi-a fost acordat recent de d-na Elena Suciu din Ettlingen, la vernisajul expozitiei de pictura romaneasca de la Muzeul Central al Svabilor Dunareni din Ulm. Amatorii de arta plastica mai pot vizita colectia pana la 26 ianuarie. In preambul, cateva detalii de la colectionara, urmate de o scurta incursiune in istoricul si estetica epocii.
Elena Suciu: Eu, in Romania am fost profesoara de engleza, am terminat filologia la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj, dar am studiat si istoria artelor la Andreescu, tot la Cluj. In ultima vreme, am trait in Oradea, 12 ani. Din Oradea am plecat in Germania. Germania nu a fost pentru mine un loc foarte usor, am facut tot felul de munci care nu au nimic de-a face cu arta.
Dani Rockhoff: Observ ca va place pictura traditionala !?
De fapt, eu ma ocup de constructivism. Il reprezentam pe Paul Neagu, care a murit cativa ani, un artist celebru, a trait in Londra in ultimii 25 de ani. Il reprezint pe Dick Sailer, tot artist constructivist, pe Peter Jacobi si altii. Dar, cum va spun, activitatea de galerie nu are nici o legatura cu constituirea acestei colectii. Sunt doua feluri diferite de activitate.
Colectia este si a familiei mele, dar nu in exclusivitate. In ultima vreme, au intervenit cateva probleme financiare, pentru ca preturile au crescut mereu, asa incat nu as mai fi putut completa colectia, sa o aduc la stadiul de astazi, fara ajutorul unor iubitori de arta care m-au sprijinit financiar si carora le-am oferit mai ta