Impulsul prociclic al politicii fiscale a fost contrabalansat de taierea unor cheltuieli in prima parte a anului si efectul bugetar al cresterii masive a consumului si importurilor, ceea ce a conferit politicii bugetare o alura contraciclica. Executia bugetara la 11 luni din 2005 indica un surplus semnificativ, de circa 1% din PIB. Este probabil insa ca la finele anului bugetul consolidat sa arate un deficit de 0,7%-0,8%, intrucat numeroase decontari se vor fi facut in intervalul ramas. Oricum, am avea de-a face cu cel mai mic deficit bugetar al ultimului deceniu. Cum este de interpretat acest rezultat, dincolo de cifra in sine?
La prima vedere, procesul de consolidare bugetara pare sa fi continuat, prin diminuarea deficitului bugetar. Trebuie spus ca aceasta diminuare are loc in conditiile unei incetiniri a cresterii PIB-ului la, probabil, in jur de 4% in 2005. In mod obisnuit o reducere a motoarelor economiei ar trebui sa conduca, alte conditii fiind neschimbate, la o scadere a veniturilor bugetare si, relationat, la o crestere a deficitului bugetar. La noi se impletesc cateva trasaturi ale anului 2005, care au condus la un alt rezultat.
2005 a debutat cu o reforma fiscala de amploare prin introducerea cotei unice de 16% asupra veniturilor personale si impozitului pe profit. Datele la 11 luni arata ca veniturile fiscale aferente acestor impozite au scazut semnificativ in termeni reali. Din acest punct de vedere se poate spune ca politica fiscala a furnizat economiei o impulsie prociclica prin veniturile mai mari disponibile pentru unii cetateni si sectorul corporatist, ceea ce a stimulat consumul. Datele agregate, la 11 luni, nu arata o crestere palpabila a economisirii in economie; inferenta ar fi ca veniturile disponibile suplimentare, in mare parte, s-au dus in consum. Un rol nefast il joaca aici si dobanzile real negative. Privind sectoru