Un studiu dat publicitatii recent de ANRC arata ca pe multe segmente Posta Romana a pierdut cursa cu companiile private. Cele mai mici cote de piata sint raportate pe piata serviciilor cu valoare adaugata si Express.
In ultimii ani, numarul companiilor care furnizeaza servicii postale a crescut rapid. Mai mult, efectele concurentei incep sa se vada in cifrele raportate de Autoritatea de Reglementare in Comunicatii (ANRC). Sint unele segmente de piata pe care Compania Nationala Posta Romana a pierdut cursa cu firmele nou-intrate.
Conform raportului furnizat de ANRC, si care contine informatii asupra activitatii furnizorilor de servicii postale in anul 2004 (aceasta intirziere a fost provocata de faptul ca este pentru prima oara cind se realizeaza un astfel de studio, si datele s-au centralizat si s-au procesat mai greu), compania - care pina in 1999 s-a bucurat de pozitie de monopol - a pierdut competitia pe piata serviciilor cu valoare adaugata.
Avantajul serviciului universal
Faptul ca Posta Romana si-a asumat rolul de furnizor de serviciu universal i-a atras si obligatii, precum asigurarea trimiterii corespondentei in zone in care o astfel de activitate nu este rentabila, cum ar fi zonele putin populate din mediul rural, ocolite de alti jucatori de pe piata, dar si avantaje.
In sfera serviciului universal intra servicii precum trimiterea de corespondenta interna si internationala, trimiteri de imprimate, trimiteri postale recomandate, trimiteri de colete cu greutate intre doua si 20 de kilograme. Pe aceste segmente Posta nu are competitori.
Este adevarat, asta din cauza ca alte companii care furnizeaza servicii postale nu s-au aratat interesate sa devina furnizori de serviciu universal.
Concurenta dificila
In rest, concurenta este mare si sint segmente pe care Posta Romana