In zilele noastre, schimbarile in lifestyle isi pun amprenta si asupra lui Mos Craciun, modul traditional de sarbatorire a Nasterii Domnului fiind agresat din doua parti. Papa s-a plans, astfel, de In zilele noastre, schimbarile in lifestyle isi pun amprenta si asupra lui Mos Craciun, modul traditional de sarbatorire a Nasterii Domnului fiind agresat din doua parti. Papa s-a plans, astfel, de poluarea comerciala, care denatureaza spiritul Craciunului, sem-nificatia sa, imprimandu-i un caracter mercantil tot mai pronuntat, iar pe de alta parte, in special in America, s-a declansat o adevarata ofensiva impotriva denumirii de "Craciun" (Christmas). Reactia nu a intarziat insa sa apara. In diferite tari ale lumii, mai ales cele anglo-saxone, a fost initiata o campanie pentru "decomercializarea Craciunului" si intoarcerea la valorile traditionale. In Marea Britanie, de pilda, o asemenea campanie si-a propus sa lupte impotriva practicilor marilor magazine de a deschide tot mai devreme, chiar inainte de luna decembrie, sezonul cumparaturilor de Craciun, combatand, in acelasi timp, excesele de cheltuieli stimulate de campaniile publicitare agresive, ca si exagerarile in decorarea luminoasa nu numai a marilor artere comerciale, dar si a locuintelor individuale, ceea ce sporeste si mai mult nota de plata a Craciunului.
Mercantilismul, pe "lista rusinii"
Sustinatorii acestei campanii au initiat un site special pe Internet, invitand publicul larg sa-si adauge semnaturile pe o petitie online care se pronunta pentru scurtarea perioadei vanzarilor de Craciun. In acelasi timp, magazinele care deschid aceasta perioada cu saptamani de zile inaintea Craciunului sunt puse la colt, numele lor figurand intr-o "Lista a rusinii". Din pacate, s-a ajuns chiar la atitudini protestatare cu totul exagerate, cum ar fi spargerea vitrinelor unui sir de magazine din Auckland (Noua Zee