Icoana nasterii Domnului reprezinta taina Inceputului. Acest inceput este sursa tuturor posibilitatilor, cele de dinainte de creatie, cele ale creatiei si cele de dupa creatie. Aceasta succesiune Icoana nasterii Domnului reprezinta taina Inceputului. Acest inceput este sursa tuturor posibilitatilor, cele de dinainte de creatie, cele ale creatiei si cele de dupa creatie. Aceasta succesiune se afla in ordinea ontologica si universala, dar si in ordinea logica si actualitatea temporala, caci totul sta sub semnul Inceputului.
Spune inteleptul. "Inainte de el nu exista inainte si dupa el nu exista dupa, inceputul veacurilor este pecetea existentei sale".
Exista doua tipuri de icoane care reprezinta acelasi subiect in mod oarecum diferit. Unul are o structura ampla, grandioasa, cu subiectul desfasurat complex care prezinta evenimentele de pe axul vertical ce converg crucial in Pestera Nasterii cu cele de pe axul oriental intr-o simultaneitate spirituala macrocosmica. (1)
Celalalt tip de icoane are o structura simpla in care sunt reprezentate numai personajele principale. Ele sunt impregnate de teofania interna in lumina iradiind din cele trei focare: steaua, pruncul divin si mielul mistic. In acest tip de icoane este reprezentata nasterea microcosmica. (2)
Unii comentatori disting in aceasta icoana a Inceputului si starile sau tendintele de antagonism pe care le argumenteaza, pornind de la cele trei regnuri (mineral, vegetal, animal) si le extind apoi si la om. Situatia prin care se ilustreaza starile contrarii din aceasta icoana se refera mai cu seama la cele doua animale, boul si magarul prezente langa staulul in care sta infasat Pruncul divin. Aceste animale sunt vazute ca fiind unul de partea negatiei - magarul, concentrand tendintele malefice, care se opune boului, element pozitiv, reprezentantul tendintelor benefice.
Prezentele u