Ion Calancea, o fosta stea a Madrigal-ului
Cand am intrat in vorba cu Ion Calancea despre una, despre alta, mai ales despre muzica, nu stiam ca am in fata un ultim mohican, pe taramul german, al renumitului cor Madrigal. Acum cateva decenii, Madrigalul starnise pe mapamond marea valva a „vocilor cristaline" romanesti si era considerat cel mai bun ansamblu vocal al Europei.
Azi, de un renume asemanator cu al corului lui Marin Constantin, se bucura pe mapamond „privighetoarea" Angela Gheorghiu sau dirijorul Ion Marin, nume de muzicieni pentru care nu mai e nicaieri in lume nevoie de recomandare.
Flori si viori
„Om al florilor", inginerul horticol Calancea si-a completat pasiunea pentru frumos cu muzica vocala si instrumentala pe care o slujeste de o viata.
La vremurile de aur ale Madrigalului, el se gandeste cu nostalgie: „In anul 1963, cand Marin Constantin a creat Corul Madrigal, cine s-ar fi gandit ca acesta va ajunge sa fie considerat de renumitul dirijor Leopold Stokovski, absoluta perfectiune?" Profesorul-dirijor de la Consevatorul „Ciprian Porumbescu", Marin Constantin, alegea vocile dupa criteriul non-vibrato, ceea ce dadea nota
cristalina si omogena a ansamblului coral. Axandu-se in primul rand pe creatia preclasica, in repertoriul formatiei figurau madrigale, chanson-uri, canzone, ballate, lieduri polifonice, motete si lucrari oratoriale vocal-instrumentale. Costumele renascentiste aduceau fler de epoci trecute in spectacol.
„De aceea, lumea nu venea numai sa ne auda, ci si, neaparat, sa ne vada", precizeaza Calancea despre afluenta de spectatori straini la spectacolele Madrigalului in Europa.
Dar Ion Calancea n-a cantat doar cu Madrigalul. Talentul fiindu-i remarcat de la varste fragede, el a fost selectionat pentru Corul de Copii al Ansamblului CCS (Consiliul Central al Sindicatelor