Toată lumea se întrece în această perioadă în a-şi face socotelile de final de an. Partidele politice, fie că sunt la putere, fie în opoziţie dau publicităţii liste cu realizări şi nereuşite, depinde de care parte a baricadei se situează. Instituţiile media, publicaţii, posturi de radio şi de televiziune fac şi ele topuri. De audienţă. Fiecare îşi arată muşchii, încercând să demonstreze că este cel mai bun. Deşi, cine a stat în faţa televizorului zilele trecute a putut foarte bine observa că televiziunile au insistat să demonstreze că în top nu sunt nici ştirile de calitate, nici emisiunile economice sau culturale, nici filmele artistice, ci telenovelele de doi bani şi spoturile publicitare la alcool şi la pastile care ajută la digestie şi la afecţiuni cauzate de excesul de mâncare şi băutură, atât de caracteristic românilor. De sărbători, căci altminteri nu prea avem probleme de acest gen. Este într-adevăr vremea bilanţurilor. Cu certitudine, operatorii de telefonie mobilă au un final de an fericit, căci românii s-au bătut şi anul acesta în SMS-uri, prin care îşi urau unii altora sărbători ferice. Din dimineaţa Ajunului până în a doua zi de Crăciun, am fost cu toţii asaltaţi de aceste mesaje, care sunau toate aproape la fel. Ştim cu toţii să manevrăm telefonul mobil. Mai puţin ne (mai) pricepem la tradiţii, la colinde, la semnificaţia rituală a sărbătorilor.
Câştigătoare la puncte, acum la ora bilanţurilor, sunt şi super, mega, hyper-marketurile, devenite în scurt timp atât de populare în România, de parcă ne-am fi născut cu ele. Cozile interminabile, orele în şir petrecute la casele de marcat, aglomeraţia de nedescris din aceste magazine din zilele premergătoare sărbătorilor au transformat totul într-o cursă de mare viteză şi de mare virtuozitate. Bilanţul este unul fericit. Iar ritualul cumpărăturilor a devenit mai popular decât cel al sărbătorilor în s