Daca, pana acum, societatile de asigurare si reasigurare aveau obligatia, potrivit Legii 656/2002, de a informa Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor asupra suspiciunilor legate de spalarea banilor pe care le-ar putea savarsi clientii lor, in conformitate cu Normele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor publicate in Monitorul Oficial la sfarsitul saptamanii trecute, societatile au obligatia de a "impiedica tranzactiile si operatiunile prin care s-ar putea spala bani sau finanta acte de terorism".
Astfel, normele prevad ca asiguratorul este obligat sa identifice, sa verifice, sa inregistreze si sa actualizeze identitatea clientilor, inainte de a initia orice relatie de afaceri cu acesta sau de a efectua tranzactii in numele lui. Aceste date trebuie actualizate si completate pentru orice tranzactie care implica o suma reprezentand echivalentul in lei a minimum 10.000 de euro, indiferent daca tranzactia este efectuata intr-o singura operatiune ori sunt mai multe operatiuni legate intre ele.
Potrivit noilor prevederi, in cazul unei informatii privind posibilitatea ca printr-o operatiune sa fie spalati bani sau finantate acte de terorism, asiguratorul are obligatia sa identifice clientii care ar putea fi implicati, atat persoanele care incheie polite de asigurare, cat si beneficiarii acestor polite figureaza pe lista persoanelor suspecte, chiar daca valoarea operatiunii este mai mica de 10.000 euro. Totodata, asiguratorul va avea dreptul sa nu realizeze tranzactii sau sa inceteze orice operatiune atunci cand clientii sunt anonimi sau cand acestia nu pot fi identificati.
Potrivit articolului 15 din noile norme, asiguratorul trebuie sa identifice tranzactiile sau tipurile de tranzactii suspecte efectuate in numele clientilor sai si sa sesizeze, in 24 de ore, Oficiul National de Combatere si Prevenire a Spalarii Banilor, precum si